Patina - jak a čím začít ?

11. srpna 2007 v 19:45 |  Typi
Při některých modech se velmi hodí úprava povrchu materiálů pomocí patiny. Jde o nanášení různých barev pro dasažení požadovaného designu, kterého lze těžko docílit jiným způsobem, který by byl tak levný jako právě patina. Můžete tak lehce imitovat měď, rez, chrom a podobné povrchy.
Článek je od Koumra, který se zabývá především vláčky a jinými modely, takže jsou postupy pospány právě na modelech.
Po pár dotazech od modelářů ohledně patiny jsem se rozhodl udělat malinký návod čím a jak. Dopředu upozorňuji, že nikomu tuto metodu nevnucuji určitě je postupů, které vedou ke stejnému a možná i k lepšímu výsledku mnohem víc. Kdo patinovat chce, ať to zkusí, kdo ne nemusí. Nakonec je stejně nejlepší, když si každý modelář nakonec utvoří vlastní postup, který mu nejlépe vyhovuje, já to taky tak udělal. Takže jako základ budeme potřebovat olejové barvy na malování obrazů Č5 od f.Umton, nebo Mánes. Kobaltový sikativ Č3 k ředění olejových barev a Lněný olej Č4 dobře dokáže imitovat mastné skvrny s kapičkou Umbry pálené (ale dlouho to schne). Vše koupíme v papírnictví. Pro začátek vystačíme s Umbrou pálenou, Siennou pálenou, Černou kostní. Dělá se jich mnohem víc druhů, ale pak už spíš záleží na každém co kdo chce vyzkoušet. Pak patinátory Č1 (jedná se o práškové barvy) od f. Agama, Mig, nebo Star Dust. Dají se použít i malířské křídy nastrouhané na smirkovém papíru na prášek. Agama nedělá světlou rez, tu mám od f. Mig Č2, tato firma dělá i více odstínů prachu, koupit se dájí, Agama, MIG a Star Dust zde. K míchání barev používám různé plastové kalíšky, buď od bonbónů, čokolád, nebo léků. Je to docela praktické. A pár špejliček na čištění uší. Štětce stačí obyčejné od Agamy.
Nastříkání kol rzí. Já ji zrovna neměl, tak jsem použil nějakou červeno hnědou matnou Agamu. U syntetických barev je výhoda, že dlouho schnou a krásně na ně chytne pigment rez. Stříkací pistole vlastní výroby, dá se udělat na koleně, tak se nedivte co to mám za vehikl, pro začínající modeláře naprosto postačující a navíc cena tak 50kč pokud si ji uděláte sami.
Nastříkáno. Loukoťová kolečka jsou z pivovarského vozu Chodovar, no když už jsem špinil pistoly, tak jsem je stříknul taky.
Štětečkem zaprášíme kolečka pigmentem světlá rez. Prakticky je jedno jakou barvu použijete jako podklad při nástřiku. Já pigmenty nijak nefixuji, ale dá se použít Fixativ na malířské křídy, prodává se buď v lahvičce, nebo ve spreji. Matný lak nepoužívejte po nástřiku dojde prakticky ke zničení efektu pigmentů. K nanášení pigmentů používám štěteček s dlouhým chlupem. Kolečka se ještě očistí.
Rozmíchání barvy v tomto případě Sienny pálené s trochou Sikativu, kterou použiji na podvozek. Vedle jsou vidět nasypané pigmenty, ty se taky dají ředit Sikativem a pak nanášet jako obyčejná barva, můžeme to využít, pokud potřebujeme, aby pigment zatekl jen do spár.
Se Siennou prakticky potřu boky celého podvozku. Barva je řidší, takže zatéká spíše do prohlubní, pokud je jí někde moc, tak přidám trochu Sikativu. Jde o to, vytvořit povrch na který chytnou potom pigmenty a zároveň se srazí lesk plastiku. Určitě by to šlo i lehce stříknout pistolí syntetickou rzí.
Začátek patinování korby vozu. Prostě ho celý pěkně popatláme Umbrou pálenou a to tak, aby se barva dostala hlavně do všech prohlubní. Stejně můžeme postupovat i u podvozku, záleží na každém co zvolí.
Patláma, patláma, patláma. Jinak pokud máme novou barvu z tuby, tak je někdy lepší ji dát na něco savého, aby nebyla tak řídká, ze začátku obsahuje dost ředidla a nechat ji chvíli odstát. Lépe se pak nanáší a schne.
No je to prostě hrůza děs, ale nebojte se.
Aby člověk nebyl jako čuně, tak já používám jednorázové rukavice, aspoň v první fázi.
A začneme přebytečnou barvu utírat, třeba do starého kapesníku, s nimi to jde dobře a nepouští chlupy.
Rukavici už mám sundanou a kastly držím taky v kapesníku a utírám a utírám. Už se to docela rýsuje. Chce to utírat tak dlouho, až už kapesníček zůstává skoro čistý.
Tak takhle vypadá polotovar.
Střechu si většinou nechávám až nakonec. Nanesu pár proužků Umbry pálené, skoro suchým štětcem.
A naprosto suchým vyčištěným štětcem ji roztahám do ztracena.
Efekt byl slabý a tak jsem přidal Siennu pálenou je více do červena a opět ji suchým štětcem roztáhnul.
A tady už hotovo. Teď to chce nechat pořádně zaschnout, aspoň týden a pak už můžeme celý vagónek sesadit a pro sjednocení a zpevnění přelakovat matným lakem. K matnému laku pak krásně přilnou pigmenty.
Tam kde je špatný přístup, tak používám k otírání barvy tyčinky do uší. Bylo zajímavé, že zde šla otírat barva naprosto lehounce, až jsem musel dávat pozor, aby nějaká vůbec zůstala v prohlubních.
Já používám trochu jinou metodu na naznačení rzi na kolejnicích. Nechce se mi přesně nanášet barva rzi, zdá se mi to moc pracné a je potřeba dávat pozor, aby si člověk nenabarvil i okolí. Já to prostě natřu matným lakem. Je jedno jestli se zatře i něco okolo. Použil jsem lak Model Master, ale je to prakticky jedno, jaký matný lak použijeme. Pigmenty totiž k matnému laku krásně chytají.
Lak jsem nechal dobře zaschnout a teprve potom začal nanášet pigment rez. Jak je vidět po matném laku nezůstane ani stopa.
Tak a je to pěkně rezaté. Rez ulpí i okolo kolejí. Což nevadí, vše se vždy dá znovu a znovu dolaďovat.
No a tady už je vše zaschnuté a doladěné. Koleje byli stále dost lesklé, tak jsem je ještě jednou vzal lehce rzí a vedle pohodil zbytek koleje, vedle které už se uchytila travička. Na pražce je přidáno trošku černé olejové barvy se Sikativem. No a pár fotek hotového mini dioramatu.
Po menší kritice od modelářů, jsem se rozhodl lehce ztmavit světlou rez. I když nevylučuji, že na kolejišti ji nechám světlejší a to z důvodu menšího světla na půdě. Když jsem si původní kousek dal na kolejiště, tak to bylo barevně akorát. V dílně mám mnohem víc světla a proto se to zdálo tak světlé. Ono je s tím focením problém, aby to nakonec odpovídalo skutečnosti. A proto jsou tyto pokusy právě dobré. Ale je aspoň vidět, že se s tím pořád dá dál pracovat a doladit to přesně jak člověk potřebuje. Ztmavení je provedeno umbrou metodou suchého štětce. Foceno je to těsně po nanesení, tak je to trochu lesklé.
Jak vidíte, s patinou jde dělat spousta věcí a záleží tedy pouze na fantazii a požadavcích každého z vás. Tento článek vám měl pouze ukázat, jak mohou takové patinované díly vypadat, a také, že na tom vůbec nic není. Pokud vás patinování nadchlo, doporučuji navštívit autorovy stránky, kde si můžete prohlédnout všechna jeho díla.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Petr H Petr H | 2. dubna 2009 v 9:56 | Reagovat

No kdyz uz, kolega se jmenuje Houmr... a pochybuji, ze daval souhlas k ukradeni jeho clanku;)

2 Scootermann Scootermann | Web | 27. září 2009 v 15:20 | Reagovat

Koukám, že autor blogu si napsal sám akorát anketu, všechny články ukradl z jiných webů.

3 velvet dress velvet dress | E-mail | Web | 14. února 2010 v 14:33 | Reagovat

Menschen mitgefohlt habe der mit roten Flecken vorne gestanden ist und sein Referat gehalten hat.

4 kalimero kalimero | 10. července 2012 v 8:25 | Reagovat

Koumr, technika je pospána na modelech, článek je v rubrice typi...
Jediné věty kde nejsou hrubky jsou ty které jsi ukradl, ty které jsi vyplodil ty jsou katastrofa!

5 Used PC Distributor Used PC Distributor | Web | Pátek v 15:36 | Reagovat

Nice blog Post !

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama